Incidentanalyse
Incidentanalyse
In dit artikel licht Monique Post, specialist en opleider incidentenanalyse, toe wat incidentanalyse is en hoe je ze analyseert.
Wat is een incident?
Volgens de WKKGZ is dit een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid, had kunnen leiden, of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
Wat is incidentanalyse?
Incidentanalyse in de zorg komt vanuit het Veilig Incidenten Melden waarbij gemelde incidenten door zorgprofessionals worden geanalyseerd om te begrijpen waardoor deze incidenten zijn ontstaan. Dit helpt om de veiligheid van patiënten te verhogen en herhaling van incidenten te voorkomen.
Wanneer incidentanalyse?
Incidenten die (ernstige) schade hebben veroorzaakt bij patiënten / cliënten en incidenten die een grote herhalingskans hebben zijn van belang te analyseren. Door deze incidenten te analyseren kan voorkómen worden dat soortgelijke incidenten kunnen optreden.
Welke methodes zijn er om incidenten te analyseren?
Methodes die in Nederland veelal gebruikt worden zijn PRISMA methode en/of SIRE methode. Wanneer jullie gebruik maken van de SIRE en PRISMA methode voor een incidentanalyse kunnen jullie er op vertrouwen dat dit een betrouwbare en correcte methode is.
Zelf heeft ZekerZo een bewezen werkwijze ontwikkeld waarin beide methodes worden gecombineerd. Zorgprofessionals die bij ZekerZo zijn opgeleid werken volgens deze methode.
Wat is belangrijk tijdens het uitvoeren van incidentanalyse?
Tijdens incidentanalyse is het belangrijk om:
- Objectief te blijven en een neutrale houding aan te nemen
- Op zoek te gaan naar wat feitelijk is gebeurd
- Methodisch aan het werk gaan met een brede kijk op technische factoren, organisatie factoren, menselijk handelen en andere factoren
- De gebeurtenissen in hun context te analyseren
- Geen aannames doen en niet vanuit een conclusie gaan analyseren
Wat is het resultaat als incidenten juist geanalyseerd worden?
Als incidentanalyse juist wordt uitgevoerd, kan het resultaat zijn dat:
- De veiligheid van patiënten wordt verbeterd
- Herhaling van incidenten wordt voorkomen
- De kwaliteit van zorg wordt verbeterd
- De betrokkenheid en werksfeer van medewerkers wordt vergroot
In samenvatting is incidentanalyse in de zorg een proces dat helpt om ongewenste gebeurtenissen in de zorg te analyseren om te begrijpen waardoor ze zich voordeden, de veiligheid van patiënten te verhogen en herhaling van incidenten te voorkomen. Er zijn verschillende methodes die gebruikt kunnen worden voor incidentanalyse en het is belangrijk om objectief te blijven, de gebeurtenissen in hun context te analyseren en mogelijke oplossingen te identificeren en te implementeren. Als incidentanalyse goed wordt uitgevoerd, is het resultaat dat de veiligheid van patiënten wordt verbeterd, herhaling van incidenten wordt voorkomen, de kwaliteit van zorg wordt verbeterd en de betrokkenheid van medewerkers wordt vergroot.
Hulp nodig? Wij helpen u graag
U kunt ZekerZo bij de incidentanalyse inzetten voor verbetering van de uitvoering van het analyseproces. Naast de nodige ondersteuning van de verantwoordelijke zorgprofessionals, bent u bij ons ook aan het juiste adres voor een breed aanbod aan workshops, trainingen en opleidingen op het gebied van incidentanalyse en calamiteitenonderzoek.
Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het uitvoeren of het verbeteren van incidentanalyses? Schakel dan ZekerZo in door vrijblijvend contact op te nemen.