Herken je deze signalen?
Merk je als kwaliteitsfunctionaris / leidinggevende dat:
- Er weinig of geen gemelde incidenten worden geanalyseerd in de VIM commissie met PRISMA methodiek
- Er onvoldoende of geen passende/structurele verbetermaatregelen komen uit incidenten om de zorgprocessen structureel te verbeteren, waardoor dezelfde incidenten blijven ontstaan
- Er geen veilige cultuur heerst om alles neutraal met elkaar te kunnen bespreken en ervan te kunnen leren
Dit zijn signalen die aangeven dat de organisatie niet optimaal leert van de incidenten
Verbeter dan de incidentenanalyse in je organisatie
Hierdoor blijven dezelfde soort incidenten ontstaan met mogelijke gevolgen voor patiënten/cliënten. Na een incident moeten vaak herstelacties plaatsvinden. Dat brengt veel werk met zich mee en is frustrerend voor de medewerkers.
Bovendien leert de ervaring dat aan een calamiteit vaak een reeks incidenten en bijna incidenten vooraf gaan. Je wilt niet dat als er een calamiteit plaatsvindt, jullie tot de conclusie moeten komen dat dit voorkomen had kunnen worden met incidentenanalyses.
Verbeter snel en resultaatgericht met ZekerZo
ZekerZo helpt organisaties en VIM commissies hun incidentenanalyse te verbeteren. Samen met jou bekijkt ZekerZo jullie huidige werkwijze en situatie. We helpen jullie om de inrichting en werkwijze van Veilig Incidenten Melden en analyseren structureel aan te passen en te optimaal in te richten. Hiervoor is een aanpak ontwikkeld die gebaseerd is op jarenlange ervaringen in diverse sectoren. Met deze aanpak heeft ZekerZo inmiddels al in vele organisaties de incidentenanalyse verbeterd.
Met ZekerZo wordt het verbeteren van de veiligheid een normale activiteit
Deze veranderingen ervaren onze klanten nadat ze met ZekerZo hun incidentenanalyse hebben verbeterd:
- Meer incidenten worden systematisch geanalyseerd met PRISMA waardoor de basisoorzaken duidelijk worden
- Juiste verbeteracties worden voorgesteld om de basisoorzaken structureel weg te nemen
- Meer draagvlak voor het melden, door een veilige open cultuur en meer focus op de processen dan op de persoon
Hierdoor wordt het melden van incidenten ervaren als een normale activiteit en dragen medewerkers actief bij aan het verbeterproces in de organisatie.