Leer tijdens deze opleiding hoe je medewerkers optimaal ondersteunt na een calamiteit. Als een medewerker betrokken is bij een calamiteit, dan heeft dat een grote impact op de medewerker. We noemen dit “second victim”. Welke rol heb je als leidinggevende in de verwerking en weerbaarheid van de medewerker? Hoe geef je hier optimaal invulling aan? Je leert gedurende opleiding nazorg bij calamiteiten, speciaal voor leidinggevenden.
Schrijf je in vóór 31 december voor een open inschrijfopleiding in 2026 en ontvang de Early Bird korting!
Programma Nazorg door leidinggevenden bij calamiteiten / incidenten
Tijdens deze opleiding doorloop je 3 modules van onze e-learning en is een fysieke lesdag van één dagdeel.
Voorbereiding
Neem wat voorbeelden uit je eigen werkpraktijk mee van ernstige incidenten of calamiteiten waarbij er grote impact was voor de betrokken medewerkers. Bij voorkeur de rapporten zodat we samen kunnen lezen wat er is gebeurd.
Je ontvangt van ZekerZo na inschrijving heldere uitleg hoe je je optimaal kan voorbereiden voor deze training. De voorbereiding voor deze opleiding kost gemiddeld 30 minuten.
Dagprogramma
Inloop vanaf 11.45 uur, 12.00 uur lunch en om 12.30 start de opleiding. Deze eindigt om 17.00 uur. De volgende onderwerpen komen deze dag aan bod:
-
Wat kan een calamiteit en/of ernstig incident doen met een medewerker
-
Welke stappen kun je als leidinggevende nemen om de medewerkers professioneel op te vangen bij betrokkenheid bij een calamiteit / ernstig incident
-
Opvang en nazorg van medewerkers, hoe doe je dit?
-
Veiligheidscultuurladder en hoe dit in te zetten om een veilige omgeving te creëren.
Resultaat:
Als leidinggevende weet je wanneer en hoe je professionele nazorg zelf kan aanbieden aan medewerkers en heb je inzicht in de werkwijze van incidentenanalyse en calamiteitenonderzoek zodat je medewerkers adequaat kan faciliteren.
Wat ga je leren?
- Welke verantwoordelijkheid en rol heb ik als de leidinggevende van een medewerker die betrokken is bij een ernstig incident of calamiteit
- Hoe kan ik als leidinggevende herkennen dat mijn medewerker hulp nodig heeft
- Hoe ik kan als leidinggevende mijn medewerkers professioneel opvangen na een ernstig incident of calamiteit
- Basiskennis over:
- Human factors;
- De invloed van systemen/technische factoren op menselijk handelen,
- Het ontstaan van calamiteiten;
- PRISMA & SIRE methoden in hoofdlijnen
- Calamiteitenrapport
Voor wie?
Alle leidinggevenden van medewerkers die betrokken kunnen raken bij ernstige incidenten en calamiteiten. Deze opleiding wordt alleen incompany aangeboden.
Programma
De volgende onderwerpen komen aan bod:
-
Wat kan een calamiteit en/of ernstig incident doen met een medewerker
-
Welke stappen kun je als leidinggevende nemen om de medewerkers professioneel op te vangen bij betrokkenheid bij een calamiteit / ernstig incident
-
Opvang en nazorg van medewerkers, hoe doe je dit?
-
Veiligheidscultuurladder en hoe dit in te zetten om een veilige omgeving te creëren.
Resultaat:
Bij leidinggevenden ontstaat inzicht in wat de impact is voor de betrokken medewerkers en welke verantwoordelijkheid en rol de leidinggevende hierin heeft. De leidinggevende leert herkennen wanneer het niet goed gaat met de medewerker en leert wat hij daarmee kan doen.
Daarnaast is er begrip voor het werk dat de medewerkers doen vanuit incidenten analyses en calamiteitenonderzoek.
Trainer
Monique Post geeft sinds 2008 al trainingen op het gebied van calamiteitenonderzoek, incidentenanalyses met PRISMA & SIRE & SAFETY-II methode en risicoanalyses met SAFER. Zij voert nog steeds calamiteitenonderzoeken uit in diverse (zorg-) sectoren en weet ze als geen ander hoe het werkt in de dagelijkse praktijk.
Praktische informatie
Vooropleiding
Geen specifieke vooropleiding nodig. Bij voorkeur 1 à 2 jaar werkervaring in een leidinggevende functie (minimaal).
De opleiding is op basisniveau en voor eenieder toegankelijk van verzorgenden tot en met medisch specialisten.
Twijfels of deze opleiding bij jou past? Neem contact op voor persoonlijk advies.
Groepsgrootte
Gemiddelde groepsgrootte: 10-12 deelnemers
Locatie opleiding
De opleiding vindt plaats op locatie of op een locatie in de omgeving van de opdrachtgever. Mocht er geen geschikte locatie zijn, dan wijken we uit naar de trainingslocatie van ZekerZo in Breda.
Voorbereiding
Je ontvangt van ZekerZo na inschrijving heldere uitleg hoe je je optimaal kan voorbereiden voor deze training. De voorbereiding voor deze opleiding kost gemiddeld 30 minuten.
Lestijden
De opleiding bestaat uit 1 dagdeel klassikale les. De inloop start om 12.00 uur en start om 12.30 uur en eindigt om 17.00 uur.
Certificaat
Deelnemers aan deze opleiding krijgen een deelname certificaat
Investering
De investering is afhankelijk van het aantal deelnemers, de locatie, catering-, reis, en onkosten die gemaakt moeten worden.
Facturatie
Facturatie vindt plaats twee weken voor de dag van de opleiding.
Doorschuiven of annuleren?
Zie algemene voorwaarden helemaal onderaan pagina
Neem contact op om een offerte op maat aan te vragen voor deze opleiding voor jullie organisatie.
Incompany
De opleiding ‘Nazorg door leidinggevenden bij calamiteiten / incidenten’ kan, in de door u gewenste vorm, ook speciaal voor uw organisatie worden gegeven. Voorafgaand vindt eerst een intakegesprek plaats, zodat duidelijk wordt of er nog specifieke behoeften zijn of andere zaken waarmee in de cursus rekening gehouden moet worden. Wilt u deze opleiding incompany aan uw medewerkers aanbieden? Neem dan contact op.